Ať se nám to líbí, nebo ne, SEO je primárně o pozicích ve vyhledávačích. Je super, pokud máte skvělý copywriting a webové stránky obecně. Určitě se SEO neobejde bez analýzy klíčových slov. Ale bez skvělých pozic je vaše snažení z velké části k ničemu.
Vycházím z mé oblíbené studie o používání vyhledávačů, která hovoří jasně:
Je to jako s marketingem obecně: můžete být špičkový podnik a mít vynikající produkt. Ale dokud nedostanete k lidem informaci, že by pro ně bylo výhodné koupit si zrovna váš produkt, nekoupí si jej.
Ba ani nemá cenu spoléhat na to, že si vás najdou zákazníci sami a dobrá pověst se o vás bude následně šířit dál. Jednak na to nemůžete spoléhat. Zákazníci jsou dnes tak přesyceni informacemi a nabídkou, že když se na ně nabídka valí ze všech stran a jim stačí pouze "šáhnout", proč by si měli dát práci s hledáním zrovna vás?
Nabídka je dnes - především ve vyspělých státech - velmi podobná, produkty jsou vyrovnané. Takže pokud zákazník nalezne kvalitní nabídku v prvních třech odkazech, proč by měl vynakládat úsilí a skrolovat někam dolů, kde jste vy?
Navíc je metoda "dobří, ale bez progace" velice pomalá. Než se vám vrátí to, co jste do podniku investovali, bude to trvat velice dlouho. Mezitím konkurence už bude více investovat jak do zkvalitnění svých služeb, tak do reklamy. Vy však nebudete mít peníze. Zde pak hrozí to, že vás konkurence předběhne a bude uhánět dál, zatímco vy nebudete mít peníze na další rozvoj.
Když to převedeme do oblasti vyhledávačů: zatímco vy se budete snažit mít dokonalé služby, ale nebudete mít provozní kapitál, vaše horší konkurence bude produkovat další a další weby, které ten váš odstrčí na druhou stránku výsledků vyhledávání, pak na třetí - a pak vás už nikdo nenajde.
Proto jsme také v naší SEO soutěži určili jako hlavní kritérium pořadí ve vyhledávačích.
Tím neříkám, že můžete zapomenout na analýzu klíčových slov, copywriting nebo stavbu webu obecně. I bez těch pozic můžete díky SEO hodně získat. Ale nikdy ne tolik, jako když budete mít ty skvělé pozice. A navíc riskujete, že vás konkurence "zadupe do země".